I skrivende stund sidder vi på bagsædet af en taxa og forsøger at komme til La Guardia lufthavn. Vi har lige fået besked om, at det vil tage lige over en time fordi alle direkte veje er lukket pga. FN generalforsamling. Her er tungt med politi, biler og mennesker. Meeeen, vores chauffør mener nok vi skal nå det, fordi vi er i så god tid (vi flyver kl 13:45, klokken er nu 10:00).

Vi har haft tre hele og gode dage her i The Big Apple fyldte med oplevelser.

Da vi endelig kom ud af JFK lufthavn i søndags, blev vi mødt af en larm uden lige – et samsurium af biler, der dytter og gasser op under et halvtag, hvor et utal af mennesker stod med kufferter, cigaretter og hænderne i vejret for at praje en taxa, en uber eller deres egne biler. Folk skubber og snakker højt og jeg smutter ind i mig selv- det er lige lidt for meget kaos efter så mange timers transport til min smag. Vi finder dog lidt orden i kaos, da det går op for os, at vi kan stille os i kø til taxaerne som faktisk kun holder ind til venstre for kaoset for dem, som pænt har ventet i kø.

Efter en behagelig tur ind til Manhattan ankommer vi til vores bygning. Vi har på forhånd fået koder til at låse os selv ind med ved hoveddøren og døren til lejligheden. Vi havde booket os ind et sted som hedder Apartments next to Times Square og det levede fuldstændig op til sit navn og over vores forventninger! 5 minutters gang i én retning og vi stod midt på Times Square. 5 minutter i modsatte retning og vi stod udenfor Empire State Building. Det tog os ca. 15 minutter at gå til Central Park. Rigtig dejlig og central lejlighed. Det eneste minus må være, at der var utrolig lydt. Ikke at vi hørte de andre beboere, men gadelarmen hørte vi en del til. Det var ikke så galt om natten. På trods af at New York er the city that never sleeps, var det roligt om natten. Men de middagslurer vi har taget os her de første dage har været godt plaget af høje (og lange!) dyt.

Nå, men vi har oplevet en god del af det, vi havde på vores liste. Der er et par museer vi ikke har nået og ikke har prioritet, da vi har været lige optimistiske nok med, hvor meget vi kunne proppe ind i en dag.

Første hele dag, mandag, vågnede jeg klokken 5:30. Emil vågnede klokken 6. Og klokken 8 havde vi planlagt at spise morgenmad på en diner ved Times Square. Efter morgenmad mente vi, at vi kunne gå til Frihedsgudinden. Og det kunne vi også! Men det tog lang tid.

På turen kom vi igennem Chelsea og West Village og gik langs Hudsonfloden. Ved et tilfælde kom vi forbi Ground Zero, som egentlig ikke var en af vores prioriteter, men det var alligevel noget af en oplevelser af stå der på kanten og høre vandet.

Vi tog en kombineret færgetur til Liberty Island og Ellis Island. Vi fik set Frihedsgudinden og søgt på vores familienavne på Ellis Island.

Tirsdag startede vi på Grand Central Terminal, hvor vi spiste morgenmad på Claus Meyers café og så os godt omkring i den gamle bygning.

Derefter tog vi til New York Public Library, som gemmer på nogle fantastisk flotte læsesale.

Da det ikke ville stoppe med at regne, tog vi en bus til New Jersey og shoppede resten af dagen væk i Jersey Gardens Mall, som er en kæmpe outlet.

I går, onsdag, var vi i Empire State Building. Helt oppe på 86. etage. For mig var første stop, 80. etage, det værste. Her kunne man kigge ud af vinduerne og læse om byggeriet. Men her kunne jeg virkelig også mærke at bygningen svejede i vinden. Mine knæ blev helt bløde. Men toppen med den friske luft var bedre.

Herefter prøvede vi kræfter med byens Subway system. Vi tog den til rådhuset for at gå over Brooklyn Bridge. En meget varm oplevelse! 28 grader og høj sol hele vejen over. Puha. Da vi havde set os omkring i DUMBO området i Brooklyn og spist frokost, tog vi Subwayen tilbage til byen og brugte resten af eftermiddagen og hele aftenen i Central Park og på en bar/restaurant inde i parken. Slutteligt tog vi turen gennem Times Square og så alle lysene inden vi gik i seng.

Der er nu gået 50 minutter og vi er fremme ved La Guardia uden større problemer.

Nu flyver vi til New Orleans!

Ps. hvis man vil se flere billeder og følge med i dagene, er man velkommen til at følge min Instagram @sludrechatol_com, hvor jeg deler flere billeder og stories.